A L I E N H A N D S Y N D R O M E

Efter operationen vägrade hennes högra hjärnhalva att domine
EFTER OPERATIONEN vägrade hennes högra hjärnhalva att domineras av den vänstra och resultatet blev att delar av hennes kropp verkade kontrolleras av en "utomjordisk kraft" – därav namnet alien hand syndrome.

Plötsligt börjar den leva sitt eget liv

Tänk dig att du plötsligt förlorar kontrollen över någon av dina kroppsdelar.

Din hand anfaller dig och slår dig i ansiktet. Dina ben bestämmer sig för att gå åt ett annat håll än du vill.

Det är verklighet för Karen Byrne,55, från New Jersey, skriver brittiska BBC news.


När hon för 18 år sedan genomgick en operation mot sin epilepsi drabbades hon av den ovanliga sjukdomen alien hand syndrome.

Plötsligt förlorade hon kontrollen över sin vänstra hand.

Under ett samtal med läkaren efter ingreppet började vänsterhanden plötsligt knäppa upp knapparna på hennes skjorta.

– Läkaren sa ”Karen vad gör du? Dina händer klär av dig”. Jag var helt omedveten om att vänsterhanden höll på att knäppa upp knapparna. Jag knäppte dem igen med högerhanden, men så fort jag var klar började vänsterhanden knäppa upp dem igen, berättar hon.

Olika medvetanden

– Jag kunde tända en ny cigarett och lägga den på askfatet, och så fimpade vänsterhanden. Den kunde lägga ur saker ur min handväska utan att jag visste om det – jag förlorade många saker på det sättet innan jag insåg vad som hände.

Karens situation är inte unik.

Den amerikanska nobelpristagaren Roger Sperry är en av alla de som forskat kring denna udda sjukdom.

Han menar att våra två hjärnhalvor, eller hemisfärer, är två separata delar med separata medvetanden. Varje halva tänker, kommer ihåg, resonerar, har en vilja och känslor.

Den vänstra hjärnhalvan är den mer analytiskt lagda, och det är den som oftast har kontrollen över oss.

För att råda bot på epilepsi skär läkarna av en liten del av hjärnan, där de onormala signalerna som orsakar epilepsin finns. Ofta fungerar detta bra, men ibland blir det problem när de två hjärnhalvorna sedan ska samarbeta.

Som i Karens fall.

Konflikt mellan vänster och höger

Efter operationen vägrade hennes högra hjärnhalva att domineras av den vänstra och resultatet blev att delar av hennes kropp verkade kontrolleras av en "utomjordisk kraft" – därav namnet alien hand syndrome.

Men det är ingen utomjordisk makt som tagit kontroll över kroppsdelarna – det är helt enkelt Karens högra hjärnhalva som tagit över hennes vänstra sida.

– När jag tillslut fick medicin som återtog kontrollen över vänsterhanden kändes det ändå på sin plats att tacka av den högra hjärnhalvan med ett rejält handslag, säger hon.

 

 

 


Kommentarer




Kommentera inl�gget h�r!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ih�g mig?

Trackback