var är det vackra i anorexia?!

Anorexia nervosa, eller anorexi, är en ätstörning som främst drabbar flickor och unga kvinnor i åldern 12–20 år. Anorexia nervosa kan börja som en oskyldig bantningsperiod där bantningen inte upphör utan övergår i självsvält.
Jag kan inte ens tänka mig hur det är att se sig själv i spegeln, och inte kunna se hur liten man är. Att man är ett vandrande skellett.
Kan ni förstå hur det är att inte kunna SE sig själv? En mental blockning för hjärnans funktion att se sin verkliga storlek? Att räkna kalorier och gråta över sig själv, för att hjärnan ger dig en felaktig bild av verkligheten. Och att VI har gett världen den här bilden av hur man ska se ut, att det helt enkelt inte går att sluta fören man kan se sig själv. Och det kan gå så långt som till döden innan man inser.

Det är så STÖRT! Jag tror inte att de med anorexia tycker att det är snyggt att vara så smala som dom är, bara att dom inte kan se det.
Det är inte bara det att dom inte kan se sig själva, utan att även almänheten tycker bättre om oss om vi vore skelett? Att det knappt finns några "+ size modeller" trots att de är den verkliga skönheten!? Blir inte ni upprörda av sånt?

Själv skulle jag bli mycket glad om jag hade kroppen som "hon i spegeln". Jag skulle liksom gilla det. Jag vill inte kunna räkna mina revben eller slita av tjocka hårtussar från huvudet. Jag vill inte se mina knän stå ut från resten utav mina obefintliga ben.

Vill ni?

Jag vill att hela världen ska se att skönhet inte har med storlek att göra. Vi kan alla ta en god titt på våra kroppar och tänka över, hur vill vi egentligen vara? Skulle vi verkligen föredra att vara levande död, eller skulle vi föredra att vara vackra i våra personligheter?


Kommentarer




Kommentera inl�gget h�r!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ih�g mig?

Trackback